Friday, October 19, 2012

Basics of tum’ah, part 2: how it works

This is a summary of the laws of tum'ah, ritual impurity. They were practical mainly when the Temple stood, even though they are still in effect today. May they all be practical again soon!

I discussed the meaning behind tum'ah in part 1.

Thank you, again, to Wikipedia and the Encyclopedia Talmudit. And again, for consistency, I transliterate טָמֵא as tame. And the verb מְטָמֵּא is metamme.

Table of contents:
Without further ado...

1. What becomes tame

There are four categories of objects that can become tame:
  • People: Jews of any age. Non-Jews do not become tame, and there is a dispute about whether and to what extent a non-Jew's dead body is metamme.
  • Kelim: Wood, clothing, leather, sackcloth, clay, bone, and metal. Heres, clay, has unique rules for how it contracts, transmits, and retains tum’ah. The rabbis added glass to this list, with rules similar to heres.
  • Foods: before they can receive tum'ah, they must undergo hekhsher le-tum'ah, which is contact with liquid.
  • Liquids: seven of them, with the acronym י״ד שח״ט ד״ם: wine, bee honey, oil, milk, dew, blood, and water.
In general, only people and animals are sources of tum'ah, as I'll describe next.

2. Levels of tum’ah

There are three main levels of tum’ah, all mide-orayta. They are avi avot ha-tum’ah, av ha-tum’ah, and velad ha-tum’ah; a “fathers’ father,” a “father” and a “child.” There are four levels of velad ha-tum’ah: rishon, sheni, shelishi, and revi’i.

When tum'ah transmits from one object to another, it generally drops by one level in the next object. Lower levels of tum'ah are generally more limited in how and to what they can be metamme.

Here is an outline of what these levels include, mide-orayta:
  1. Avi avot ha-tum’ah: a dead body, a grave, or a keli that touched a dead body
  2. Av ha-tum’ah
    1. Original sources
      1. a zav, zavah, niddah, or yoledet, and certain fluids from their bodies
      2. a person or object with tsara’at, and certain fluids from a metsora’s body
      3. a sherets
      4. a nevelah
      5. the waters of parah adummah
      6. semen
    2. Contracted
      1. Someone tame from an avi avot ha-tum’ah, and kelim touched by such a person
      2. Seats sat upon by a zav, zavah, niddah, or yoledet
      3. Someone who had intercourse with a zavah, niddah, or yoledet
  3. Velad ha-tum'ah
    1. Rishon: people, kelim, food, or liquid that became tame from an av ha-tum’ah; a first-time zav
    2. Sheni: food or liquid that touched a rishon le-tum’ah; a tevul yom
    3. Shelishi: terumah or kodshim that touched a sheni le-tum’ah; a mehussar kapparah
    4. Revi’i: kodshim that touched a shelishi le-tum’ah
Each of these categories has its own details. More categories were added by rabbinic decrees.

Here, now, is an encyclopedic list of all things tame, at every level. It's stolen from the Encyclopedia Talmudit, volume 19, columns 475–478. By my count it’s 118 different categories:

אבי-אבות-הטמאה – מן התורה

מת שלם – כזית בשר מן המת – נצל – רקב – רובע קב עצמות – שדרה וגלגולת – רוב מנין עצמות או רוב בנין – עצם כשעורה – אבר מן המת – אבר מן החי – דם-המת – גולל-ודופק – קבר – כלים שנטמאו באבי אבות הטומאה (חרב כחלל).

אבי אבות הטומאה מדברי סופרים

עור המת שעיבדו – עפר-קברות – אצבע יתירה מן המת ומן החי – דם-תבוסה – ארץ-העמים – בית-הפרס – מדורות-הגויים – כלים שנטמאו באבי אבות הטומאה מד"ס.

אב הטומאה – מן התורה

אדם וכלים שנטמאו באבי אבות הטומאה – כלים שנגעו באדם טמא מת – זב – זבה – נדה – יולדת – מצרע מוסגר ומוחלט ובימי ספורו – בגד- המנוגע – בית-המנוגע ואבן מנוגעת – מעיינות זב וחבריו (נדה, זבה ויולדת) – נבלה ונבלת-עוף-טהור – מי-חטאת – שרץ – שכבת-זרע – פרה-אדומה, פרים-ושעירים-הנשרפים ושעיר-המשתלח – משכב ומושב ומרכב – בועל-נדה או זבה או יולדת.

אב הטומאה מדברי סופרים

אדם וכלים שנטמאו באבי אבות הטומאה מד"ס – כלים שנגעו באדם טמא מת מדברי סופרים – גוי וגויה – עם-הארץ – רואה כתם – בנות כותים – יולדת אבר – מעיינות גוי וגויה – מעיינות נדה ויולדת שמדברי סופרים – מעיינות עם הארץ – זב וחבריו שמתו – מדרס זב וחבריו שמתו – מדרס נדה ויולדת שמדברי סופרים – מדרס גוי וגויה – בגדי ע"ה כמדרס לפרושים – בועל נכרית או נדה ויולדת שמד"ס או כותית – הנטמא באהל דרבנן – הנוגע בעובר מת שבמעי אשה – הנכנס לארבע אמות של מת – גר שנתגייר – עבודה-זרה, תקרובתה ומשמשיה.

ראשון לטומאה – מן התורה

הנטמא באב הטומאה – אוכלים ומשקים וכלי חרס שנטמאו באבי אבות הטומאה – כלים ואוכלים ומשקים שנגעו באב בחיבור – אוכל שסופו לטמא טומאה חמורה – בעל-קרי – משמשת או פולטת שכבת זרע – זב בעל ראייה אחת – עליונו של זב – מדרס בועל נדה – מדרס מצורע.

ראשון לטומאה מדברי סופרים

הנטמא באב הטומאה מד"ס – אוכלים ומשקים וכלי חרס שנטמאו באבי אבות הטומאה מדברי סופרים – כלים ואוכלים ומשקים שנגעו באב בחיבור מד"ס – עליונו של גוי גויה ונדה דרבנן – מדרס של בועל כותית ובועל גויה – מדרס מצורע שמת – משקה שנגע בראשון או בשני, ואפילו הם מדברי סופרים – משקה שנגע באחורי כלי שנטמא במשקים – פגול ונותר – משקה קודש שנגע בשלישי, ואפילו שלישי מדברי סופרים – האוכל אוכל ראשון (לדעת ר' אליעזר) – ידים שהוכנסו לבית המנוגע או שנגעו באב בחיבור (לדעת ר' עקיבא) – טבול-יום לענין קודש (לדעת אבא שאול).

שני לטומאה – מן התורה

אוכל ומשקה שנגעו בראשון – טבול יום לענין לפסול תרומה וקודש.

שני לטומאה מדברי סופרים

אוכל שנגע בראשון מדברי סופרים – אוכל שנגע במשקה ראשון – אוכל שנגע באוכל ראשון – כתבי-הקדש – ידים שנגעו בראשון – ידים שנגעו בפגול ונותר – ידים שנגעו בכתבי הקודש – סתם ידים – כלים שנגעו במשקים ראשונים – טבול יום של טומאה מדברי סופרים הטעונה הערב-שמש – ידים שנגעו בשני, ואפילו בשני מד"ס (לדעת ר' יהושע) – אוכל ומשקה קודש שנגעו בטבו"י (לדעת אבא שאול) – אדם שאכל אוכל ראשון או אוכל שני – השותה משקים טמאים – הבא במים שאובים – מי שנפלו עליו מים שאובים.

שלישי לטומאה – מן התורה

אוכל ומשקה של חולין שנגעו באוכל שני או במשקה שני (לדעת ר' עקיבא) – אוכל ומשקה של תרומה וקדשים שנגעו באוכל שני או במשקה שני – אוכל ומשקה של תרומה שנגעו בטבול יום – אוכל ומשקה של קודש שנגעו בטבו"י (לדעת ר"מ) – מחסר-כפרה.

שלישי לטומאה מדברי סופרים

אוכל של תרומה וקדשים שנגע בשני מד"ס – אוכל של תרומה וקדשים שנגע באוכל שני – אוכל ומשקה של תרומה שנגעו בטבול יום מד"ס – האוכל אוכל שלישי לענין תרומה – בשר-תאוה.

רביעי לטומאה – מן התורה

אוכל ומשקה של קודש שנגעו בשלישי – אוכל ומשקה של קודש שנגעו בטבו"י ומחו"כ.

רביעי לטומאה מדברי סופרים

אוכל קודש שנגע בשלישי מד"ס – אוכל קודש שנגע באוכל שלישי – אוכל ומשקה קודש שנגעו בטבו"י ובמחוסר כפרה מדברי סופרים – האוכל אוכל רביעי.

As I mentioned in part 1, there is no issur whatsoever in spreading tum'ah at any of these levels, unless you are a kohen or nazir.

3. Transmitting tum’ah

Different types of teme'im transmit tum’ah in different ways, as described in the first perek of Massekhet Kelim.
  • Magga: Almost all sources of tum’ah are metamme by direct contact with a tahor object.  Note that a keli heres has its unique definition of contact.
  • Massa: Almost all of the avot hatum’ah also are metamme a person who carries them, even if not directly touched. Furthermore, the person's clothing, and anything else he touches while carrying the av ha-tum'ah, also becomes a rishon le-tum'ah.
  • Ohel: The avi avot ha-tum’ah are further metamme through a “tent,” meaning a shared canopy.
  • Hesset: A zav, zavah, niddah, yoledet, and possibly a metsora are metamme’im through moving something without touching it. 
  • Midras: A zav, zavah, niddah, yoledet, and metsora are metamme’im through a seat.
  • Bi'ah la-bayit: Tsara’at that enters a house is metamme everything inside. This has more limited reach than the ohel of a dead body.
Two exceptional avot ha-tum'ah lack all of the above ways of transmission. First is a dead kosher bird, nevelat of tahor, which must be swallowed to be metamme. Second is issuk, participation in one of these the ceremonies: the parah adummah, the se'ir ha-mishtalleah, and the burning of korbanot hattat that aren't eaten.

4. Prohibitions for a tame 

A tame person has several prohibitions about staying away from holy places and foods, and the punishments can be as severe as karet.

People with different levels of tum’ah are prohibited from entering different areas of Jerusalem and the Temple Mount, as described in Kelim 1:7–9. A tame cannot bring bikkurim, make aliyyah la-regel, sacrifice a korban pesah, or participate in Temple services.

A tame may not eat terumah, hallah, ma'aser sheni, or kodshim. If these foods become tame they are prohibited for eating, or even for hana'ah.

5. How to become tahor

The process of taharah depends on the severity of the tum'ah.

People who are rishon le-tum'ah purify themselves by going to a mikveh. They become tahor at sunset. Tum'ah de-rabbanan is removed immediately by the mikveh.

Higher levels of tum'ah may require waiting a week or more, sprinkling with special waters in the Temple, and bringing sacrifices.

As the Rambam concludes Sefer Taharah,

השם ברחמיו הרבים מכל חטא עון ואשמה יטהרנו אמן.

No comments:

Post a Comment